Historické súvislosti marketingu CR

Autor: Matej Sanitrár | 10.3.2011 o 15:15 | (upravené 11.3.2011 o 1:58) Karma článku: 3,61 | Prečítané:  1142x

Pohľad do histórie by nám mohol naznačiť, podľa akých pravidiel turisti objavujú ciele pre svoje cesty a možno aj to, ako ich nasmerovať k nám. Zbežným preskúmaním niekoľkých príkladov sa dá zistiť, že väčšinu destinácií najprv začali navštevovať “špeciálne” skupiny návštevníkov, a až potom sa stali “populárnymi destináciami”.

 

U nás to bolo napríklad vo Vysokých Tatrách, keď na prelome 19. a 20. storočia postavili Grandhotely v Tatranskej Lomnici a v Starom Smokovci. Vtedy na výlety do Vysokých Tatier chodila hlavne Rakúsko-Uhorská smotánka. To isté sa stalo aj v Piešťanoch, či Bardejovských kúpeľoch. Všetky, tieto pôvodne exkluzívne cieľové miesta, sú dnes veľmi „populárne“ a prístupné širokej verejnosti.

Cestovný ruch v Egypte sa začal Napoleónovou inváziou. Hneď po nej sa k Nílu a pod pyramídy postupne začali hrnúť bohatí dobrodruhovia z celého sveta. Teraz je už Egypt jednou z najnavštevovanejších krajín na svete a už ani zďaleka nie je vyhradený len pre bohatých.

Takáto postupnosť „objavovania destinácie“ je spoločná pre mnohé cieľové miesta, ale nie je vždy spojená len s bohatstvom.

Napríklad Nepál začali najprv navštevovať najlepší horolezci sveta so svojimi expedíciami, a dnes už je Nepál populárnou destináciou pre všetkých nadšených vysokohorských turistov.

Alebo, ak mám použiť príklad z indického trhu, Švajčiarsko sa stalo populárnym preto, že ho navštevovali hviezdy Bollywoodskeho neba či už počas dovolenky, alebo natáčania niektorého z mnohých filmov natočených v tejto alpskej krajine.

Pán Simon Middleton, Brand strategy guru tieto myšlienky vidí takto:
Vždy tu bude malá skupinka „rýchlych spotrebiteľov“, ktorí sú otvorení novým myšlienkam (napríklad tí, čo si ako prví kúpili Apple iPad ). Tú nasleduje o niečo väčšia, ktorá je ešte stále pred „davom“. Táto skupina niečo čítala alebo počula o výrobku (alebo destinácii) od tých rýchlych odvážlivcov. A postupne príde viac a viac ľudí, ktorí čakajú, kým výrobca vychytá všetky muchy, alebo kým získajú úplnú dôveru v produkt...

Výzva pri propagácii destinácie spočíva v rozhodovaní o tom, ktorú skupinu z týchto potenciálnych klientov sa bude snažiť prilákať, čo môže spraviť až po tom ako identifikuje „kde v tomto reťazci“ sa nachádza.

Ak sa rozhodnete ísť po „rýchlych spotrebiteľoch“/„odvážlivcoch“ mali by ste si zistiť, ako najlepšie zapôsobiť na ich túžby vyhľadávať nové dobrodružstvá a zážitky.

Princípy zjavné z uvedených príkladov sa určite dajú využiť v náš prospech. Umožnia nám zamerať sa na úzku skupinu, trhový segment a osloviť ich efektívnejšie ako keby sme robili nákladné kampane na národných televíznych kanáloch.

Na záver len stručne zhrniem fakty:

India je druhý najväčší trh na svete a rýchlo rastie. Je to skvelý zdroj návštevníkov, ktorí sa neboja utrácať. Svedčí o tom veľmi silná aktivita touristboardov rôznych krajín.
Nemôžeme si povedať "tam nejdeme" - je to krajina, kde žije 16% ľudstva, jej výjazdový CR stále rastie, kúpna sila tamojšieho obyvateľstva tiež...

Slovensko, vstupom na indický trh začne konkurovať takým krajinám ako Švajčiarsko, Thajsko, Austrália, Nový Zéland, Brazília, Argentína, všetkým naším blízkym susedom, a mnohým ďalším krajinám.
Prvá mediálna prezentácia krajiny musí byť natoľko dobrá, aby prekonala Indom známe destinácie, zanechala pozitívnu stopu a zdvihla záujem turistov...

Slovensko je v Indii ešte stále neznáme (výhodu "tajomnosti" sme už na európskom trhu stratili), a túto veľmi malú výhodu môžeme na krátky čas využiť.
Indickí turisti nás rýchlo „objavia“ a spoznajú... Otázka je, či dokážeme usmerniť spôsob, ako nás budú v Indii vnímať... Dovolím si tvrdiť, že je možné tento proces riadiť.

Prvý dojem sa však dá urobiť iba raz... prvý raz.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Žitňanská: Dlžník môže prísť o dom, ale neostane bez bývania

Ani ľudia s hypotékou nemusia prísť o bývanie, ale po osobnom bankrote musia úver dosplácať, vysvetľuje ministerka spravodlivosti.

KOŠICE KORZÁR

Nervozita v Košiciach rastie: Raši prosí o pokojné rokovanie

Primátorovi sa nepáčia výzvy aktivistov.

PLUS

Zamrzla a nebilo jej srdce. Potom vstala z mŕtvych

Žena bola hodiny mŕtva, zmrzla na kosť a zažila zmŕtvychvstanie.


Už ste čítali?