reklama

Odkiaľ chodia turisti...

Počas nedávnej krízy boli na svete iba 2 krajiny, ktorých výjazdový cestovný ruch nezaznamenal pokles: Čína a India. Odpoveď touristboardov krajín V4 bola logická, primeraná ich možnostiam a zaužívaným prístupom. V

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

Stačí ale len letmý pohľad na to čo sa vo svete deje, a hodnotenie počinov národných agentúr CR krajín V4 zostane v tieni aktivít takých „hráčov“ ako Omán, Tadžikistan, Tanzánia, Izrael, a je porovnateľná s aktivitou regionálneho združenia Travel Agent Society of Kashmir, konkrétne ich pobočky sídliacej v regióne Jammu&Kashmir.

Miniserstvo Turizmu Ománskeho sultanátu spúsťa kampaň „Discover Oman“. Je to špecializovaný tréningový program pre profesionálov CR v Indii. Bude bežať online aj „offline“ v mestách ako Bengaluru, Chennai, Delhi a Mumbai pre cca 100 účastníkov, ktorí po úspešnom absolvovaní kurzu pôjdu do Ománu na FAMtrip.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ambasádor Tadžikistanu, Saidbeg Sadov, predstavil najdôležitejším hráčom indického turistického priemyslu možnosti CR v jeho krajine a plány otvoriť priame letecké spojenie medzi krajinami. Za poznámku stojí fakt, že do Tadžikistanu v súčasnosti ročne pricestuje cca 1000 Indov za rok!

Minister Turizmu Tanzánie, pán Ezekiel Maige nastúpil do funkcie v Novembri 2010 a už vo Februári navštívil Indiu – ako prvú krajinu od nástupu do funkcie. Na stretnutí okrem USP Tanzánie spomenul aj skutočnosť, že minulý rok Tanzániu navštívilo 18 000 indických turistov, a že plán jeho ministerstva je do dvoch rokov dosiahnuť 100 000 návštevníkov ročne. (...o kvantifikovaní cieľov SACR ešte nikto nikdy nepočul a už vonkocom nie o ambicióznych cieľoch...)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pôvodné znenie týchto správ si môžete pozrieť priamo kliknutím na odkazy v texte. Ja už len na záver „prikladania príkladov“ spomeniem len plán Grécka, podporiť príjazdový CR otvoriením vízových centier vo všetkých dôležitých zdrojových trhoch všade tam, kde nemajú konzulát.

Toto všetko je len malý zlomok toho čo sa deje okolo Indie.

Keď začnete pátrať po odkazoch spojených s takými heslami ako „India outbound travel statistics“ a podobných, zistíte, že štatistiky WTO a analýzy European Travel Commision nie sú len plodmi práce štatistikov a akademikov, ale že svet naozaj reaguje na to, ktoré trhy sú naozaj dobrými zdrojmi návštevníkov pre ich príjazdový CR.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

To že ázijské trhy sú lídrami vo svete cestovného ruchu je už známe niekoľko rokov. Prioritnými trhmi pre SACR však stále zostávajú Česko, Poľsko, Maďarsko, Rakúsko, Nemecko, Taliansko a Veľká Británia, s tým, že pokukujú po Rusku, USA, Číne a ďalších. Zaujímavý postoj, vzhľadom na názor, ktorý prezentoval Kris Kim (Director, Strategic Intelligence Centre, PATA) že USA a Európa budú pre rok 2011 „slabé“...

Profesionáli v priemysle CR by si však mali vedieť spraviť svoj úsudok a na jeho základe sa rozhodovať. Pravdou je, že by bolo ideálne, keby sa ich ciele a aktivity zhodovali s cieľmi SACR. Otázkou stále zostáva, na akej platforme sa profesionáli CR v SR dokážu dohodnúť o spoločnom úsilí.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vzhľadom na priority SACR, (pokiaľ rozumiem tomu, ako takáto organizácia funguje) prostriedky, ktoré môže alokovať na promovanie Slovenska na jednotlivých trhoch v zahraničí, budú kopírovať dôležitosť týchto trhov podľa ich aktuálneho zoznamu prioritných trhov. Tj. ak je číslom jedna Česká republika, najviac peňazí pôjde na aktivity spojené s týmto trhom, a tak ďalej.

Pre mňa ako profesionála v CR z toho vyplýva, že ak chcem pritiahnuť indických turistov, musím sa sám postarať o to, aby ma indickí partneri zaregistrovali. Ale hlavne, aby zaregistrovali Slovensko ako destináciu. To však ale stačiť asi nebude, kým sa o Slovensku a jeho atraktivitách nedozvie indický turista, náš potenciálny klient.

Výraznú mediálnu kampaň môžem hneď zavrhnúť, pretože mediascape v Indii, s 1,2 miliardami obyvateľov len tak ľahko nezvládneme. Ani finančne ani vedomostne. Navyše, nie je potrebné, až tak masovo zasiahnuť celý trh. Skôr asi pôjde o to, zasiahnuť tie trhové segmenty, ktoré sú zvyknuté cestovať a majú aj finančné zdroje na pokrytie svojich cestovateľských pohnútok.

Indickí turisti (a následne aj ich cestovné agentúry) hľadajú stále nové a nezvyčajné destinácie. Veľa z tých čo cestujú, už majú za sebou cesty do viacerých významných cieľových miest na svete. Najpopulárnejšími pre Indov sú Švajčiarsko, Británia, Francúzsko, Taliansko a ich blízke trhy ako Thajsko, Hong Kong, Singapúr, Austrália, či Nový Zéland.

Takýchto skúsených (až zhýčkaných) cestovateľov nemožno obalamutiť priemernými službami a už vonkoncom nie pritiahnuť ich k nám príbehmi o Svätoplukovi, stredovekých hradoch a zámkoch, či o dôležitosti biotopov v národných parkoch.

Rozhľadených a rozmaznaných indických turistov zaujímajú predovšetkým zážitky, ktoré môžu „zažiť“. Preto prezentácia bude musieť byť o naozaj unikátnych zážitkoch, výnimočnej kvalite, nefalšovanej autenticite, chutiach, vôňach, pôžitkoch kúpeľných, kulinárskych, či kultúrnych. O výnimočnom prostredí, architektúre a možno na okraj aj o tom že nie sme len národ horalov pasúcich ovce a žijúcich romantické selanky „live“ v skanzenoch, ale že máme unikátne a kvalitné výrobky, ktoré získavajú medzinárodné ocenenia alebo sú výrazom luxusu, či medzinárodne uznávanej kvality.

Len jeden príklad za všetky: švajčiarske hodinky, čokolády, syry či bankovníctvo nemajú s cestovným ruchom takmer alebo vôbec nič spoločné. Napriek tomu sú silnými atraktivitami Švajčiarska.

Ako teda zozbierať slovenské unikáty, pripraviť ich do balíčka a predostrieť ich indickej verejnosti s vedomím, že podpora SACR bude siahať len tam, kam im dovolí „rozpočet“?

Nám z ->XPERIENCE Journeys sa už raz podarilo dať dokopy pár statočných, ktorí nám pomohli natočiť jeden diel dokumentárneho seriálu ENDEREÇO DESCONHECIDO – „Adresa Neznáma“ bez akejkoľvek podpory SACR. Vtedajšie vedenie agentúry, riadené JUDr. Svetlanou Gavorovou, usúdilo, že portugalčina, ktorá je mimochodom šiestym najpoužívanejším jazykom na svete, a pokrytie televíznej siete RTP (60 mil.divákov) nie sú dostatočnými dôvodmi na to, aby financovali prácu 5 členného televízneho štábu púhych 5 dní. Všetkým „statočným“ patrí obrovská vďaka hoci, ktovie, či sa niekedy dočkajú jej reálneho prejavu.

Možno tou vhodnou náhradou za abstraktnú vďačnosť Slovenska je to, že v dieli seriálu ENDEREÇO DESCONHECIDO venovanom Slovensku odvysielanom 15-Januára-11 na RTP2 mali v titulkách poďakovanie všetci účinkujúci aj sponzorujúci jednotlivci, či organizácie.

Tento seriál ešte pobeží niekoľko krát na rôznych kanáloch RTP v rôznych portugalsky hovoriacich krajinách, takže ich príspevok k úspešnej realizácii tohto televízneho dokumentu im bude vrátený vo forme zvýšenej publicity.

Súkromné subjekty však nemôžu suplovať úlohu štátnej propagácie. Nemajú ani toľko zdrojov, a hlavne ich hlavnou starosťou by malo byť poskytovanie čo najkvalitnejších služieb, pre hostí, ktorí už na Slovensko prídu. Spokojný klient je najlepšou reklamou pre akýkoľvek produkt, službu alebo destináciu.

Lenže kým sa podarí zmeniť priority agentúry a kým agentúra nedokáže pružne reagovať na výzvy a príležitosti, súkromným subjektom, ktoré majú iné zmýšľanie asi nezostane iné, len sa samostatne rozhodnúť, ktoré trhy sú pre nich dôležité, a akým spôsobom ich treba osloviť a pritiahnuť.

Ak budeme čakať, kým "sa niečo zmení", Indov si rozchytajú ostatné destinácie...

Napríklad Tanzánia:

Matej Sanitrár

Matej Sanitrár

Bloger 
  • Počet článkov:  9
  •  | 
  • Páči sa:  0x

..."v prestavbe"... Zoznam autorových rubrík:  Ako dostať Indov na Slovensko?Cestovný ruchSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu